onsdag, december 4, 2024
spot_img

Meta planerar att införa generativ AI i Metaverse spel

Meta planerar att integrera mer generativ AI-teknik i spel, specifikt VR-, AR- och mixed reality-spel, i ett försök att återuppliva sin metaversestrategi.

Enligt en jobbannons söker Meta att forska och prototypa “nya konsumentupplevelser” med nya typer av spel som drivs av generativ AI, såsom spel som “förändras varje gång du spelar dem” och följer “icke-deterministiska” banor. Parallellt siktar företaget på att bygga – eller samarbeta med tredjepartsutvecklare och leverantörer – generativ AI-drivna verktyg som kan “förbättra arbetsflödet och tiden till marknaden” för spel.

Fokus kommer att ligga på Horizon, Metas familj av metaversespel, appar och skapelseresurser. Men det kan även utökas till spel och upplevelser på “icke-Meta” plattformar som smartphones och datorer.

“Detta är ett nytt område men har potentialen att skapa nya upplevelser som inte ens är möjliga att existera idag,” lyder jobbannonsen. “Innovation i detta område kan ha en dramatisk effekt på ekosystemet eftersom det bör öka effektiviteten och möjliggöra skapandet av betydligt mer innehåll.”

Meta har inte kommenterat förfrågan.

De nya satsningarna kommer då en blockbustermodell fortfarande är undflyende för Metas Reality Labs, avdelningen som ansvarar för företagets olika metaversesatsningar, inklusive Meta Quest-headsetet. Även om Meta har sålt tiotals miljoner Quest-enheter har företaget haft svårt att attrahera användare till sin Horizon-mixed reality-plattform och återhämta sig från miljardförluster.

Meta har nyligen skiftat sin metaverse-plattformsstrategi genom att tillåta tredjepartstillverkare av headset att licensiera vissa av Quests mjukvarubaserade funktioner, såsom hand- och kroppsspårning. Samtidigt har Meta ökat sina investeringar i metaversespelprojekt – vilket enligt uppgifter är ett resultat av Meta-VD Mark Zuckerbergs nyfunna personliga intresse för att utveckla spel för Quest-headset.

Meta har tidigare signalerat intresse för generativa AI-metaverse-upplevelser.

År 2022 visade Zuckerberg upp en prototyp, Builder Bot, som lät användare bygga delar av virtuella världar genom att beskriva dem med kommandon som “Låt oss gå till stranden.” Och förra året beskrev Meta CTO och Reality Labs chef Andrew Bosworth i ett blogginlägg generativa AI-verktyg som kunde hjälpa till att “jämna ut spelplanen” vid skapandet av metaverse-innehåll.

Generativ AI har börjat sippra in i spelutveckling, med företag som Disney-backade Inworld och Artificial Agency som applicerar tekniken för att skapa mer dynamiska speldialoger och berättelser. Ett antal plattformar erbjuder nu verktyg för att generera spelkonst och karaktärsröster via AI – till förtret för vissa spelutvecklare som oroar sig för sina levebröd.

Tidigare i år meddelade Meta att de planerar att spendera miljarder på generativ AI och bildade ett nytt toppnivåteam fokuserat på generativa AI-produkter som AI-karaktärer och annonser. I april varnade Zuckerberg för att det kommer att ta “år” för företaget att tjäna pengar på generativ AI – vilket antyder att investeringarna inte kommer att vända Reality Labs’ öde på kort sikt.

MISSA INTE NÅGOT

Bli medlem i vårt nyhetsbrev för det senaste nytt från AI Centrum.

Vi spammar inte! Läs vår integritetspolicy för mer info.

Relaterade Artiklar

Följ oss på

560FansGilla
512FöljareFölj
- Advertisement -spot_img

Senaste Artiklar